Historia
Jimmy Rosenqvist Transport startade slutet av 2008 med en dragbil för körning åt DSV på Norge, varav främst Trönderlag o Vestlandet. Åkeriet utökade 2010 med en ny dragbil och trailer för DSV på samma körning. Idag kör vi även med fast bil o trailer inrikes på DSV.
2012 startar samarbetet med Danx och körning mellan Jönköping-Oslo, detta samarbete blev snabbt en stark knytning och viktig för bägge parter. Danx var en stark o smart snabbväxande speditör, medans vi som engagerade problemlösare blev en utmärkt transportör. Danx är ännu åkeriets viktigaste kund och idag som största åkare i Sverige för dem har vi nu 6 fasta dragbilar med både våra egna och deras linkar samt trailers.
2012 beställdes en ny dragbil, en MAN med 3.90hjb och hydraulik. Den startade med att köra trailers för tunga transporter av betongväggar, element mm men framåt våren 2013 för att köra asfalt o grus när den nya asfaltstrailern från Carnehl hämtats ut. Körning skedde främst åt Transab men då en Daf med Zorzi-asfaltstrailer inhandlades gick den direkt under Sandahls.
Vi kör inte bara fast för dessa speditörer o fraktförmedlare utan åtar oss uppdrag åt i stort sett vem som helst vart som helst. Vi kör dagligen extra med inhämtningar, lokalkörning, containers, löstrailers åt Bring, Kaj inrikes mm. Vi har även trafikerat Nordnorge 2 vintrar så vi löser det mesta som går med en dragbil o trailer. Men dragbilar med link o trailer är vår styrka, vi är snabba smidiga o flexibla med dessa kombinationer.
Till dags dato innehar åkeriet 15 dragbilar varav :
*4st Volvo, varav 2st FH500 o 1st FH540, en FH4 460, alla 4 boggiebilar
* Daf XF106 Euro6 480 3-axlad
*9 Scania, varav tre Scania R560 boggiebilar en R560 2axlad en R440 boggiebil, en R440 2-axlad, R490 Streamline, R143 450 och en R164 480
*Sedan har vi 4 linkar, varav ett inrikesskåp, 2 utrikesskåp samt en utrikes kapell-link plus ett par vi hyr.
*9 Trailers, varav 2 gardin utrikes, en med lift. 6st skåp utrikes med öppingsbar sida och en med lift samt en inrikes skåp med lift plus ett par vi hyr.
Åkeriet använder sig endast av ”svenska” chaufförer.
2017 expanderar företaget och startar en verkstad för tunga fordon samt en butik för lastbilsprylar. Första skåpbilen inhandlas av en Nissan NV300 som utgör verkstadsbil.
2018 är ett mycket viktigt år för företagets framtid. Vi bygger ny Verkstad för tunga fordon, Automat-tvätt för tunga fordon samt en unik Shop för Lastbilstillbehör. Detta i helt nya lokaler på egen tomt på 11600kvm. Vi inleder samarbete med nya kunder med körning mellan Gbg-Sto samt körning inom specialtransport. Åkeriets första lätta lastbil införskaffas av en Iveco 3500kg med lift.